سئو وردپرس | Wordpress Seo By Yoast
راهنمای قدم به قدم تنظیمات سئو در وردپرس
اگر یادتان باشد در همیار وردپرس افزونه عالی به نام wordpress SEO by yoast
ولی آموزش کاملی نبود و صرفا معرفی افزونه بود امروز میخواهیم با آموزش این
افزونه شما رو به طور رایگان در سئو کردن سایتتان کمک کنینم… پس با ما
باشید.
راهنمای مبتدی ها برای استفاده از WordPress SEO by Yoast: پیکربندی
همه این روزها تلاش می کنند که رتبه ی محتوای سایت خود را در جستجوگر گوگل
بالاتر ببرند. آنها شرکت های بازاریابی هستند که سود بسیار بالایی از یکی
از شهره ترین اصطلاحات دیجیتالی این روزها، یعنی”SEO” می برند . من در این
پست جنبه های مختلف “On Page SEO” و چگونگی کار با آن در وردپرس با استفاده
از یکی از بهترین پلاگین های رایگان یعنی WordPress SEO by Yoast را توضیح
خواهم داد.
این یک مجموعه ی آموزشی است، در قسمت اول،
بخشهای مختلف پلاگین های SEO وردپرس طبقه بندی کرده و یاد خواهیم گرفت. آموزش های بعدی از این سری در مورد جنبه های مختلف SEO ، چگونگی استفاده از تگ ها و دسته بندی های سایتتان، مفهوم rel=’canonical’ ، مثال های عملی از پست های SEO بهینه شده، و در نهایت برخی مباحث در مورد اینکه بعد از داشتن ابن پیکربندی پلاگین چه کار دیگری باید انجام دهیم، خواهد بود.
اهداف ما
این آموزش به شما در بهینه سازی سایت وردپرس تان بوسیله ی یکی از محبوب
ترین جنبه های On Page SEO، کمک خواهد کرد. امروز هدف ما پیکربندی این
پلاگین SEO وردپرس و درک معنای هر مرحله از آن است.
بهینه ساز موتور جستجوگر (Search engine optimization) ( (SEO، روند
اثرگذار در پدیداری(چگونه به نظر آمدن) یک وب سایت یا یک صفحه وب در یک
موتور جستجوگر و یا در نتایج جستجوی های غیر پرداختی، است. به طور کلی، هر
چه یک سایت زودتر (و یا رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو)، و بیشتر در
فهرست نتایج جستجو ظاهر شود، بازدید کننده های بیشتری از میان کاربران
موتورهای جستجوگر دریافت خواهد کرد(منبع: ویکیپدیا، دانشنامه آزاد)
چرا پلاگین WordPress SEO by Yoast؟ به اعتقاد من این بهترین و کامل ترین پلاگین SEO است که به صورت رایگان در دسترس است، شاید به آسانی استفاده از AIO SEO نباشد، اما شامل برخی از ماژول های SEO حیاتی می شود که نتایج حاصل از تجربه ی گسترده ی Joost de Valk یک توسعه دهنده ی نخبه ی وردپرس است که آن را نوشته است.
داشبورد
در ابتدا سری به پنل ادمین وردپرس خود می زنیم و پلاگینی به نام WordPress SEO by Yoast را نصب کنید.
(به Plugins> Add New> رفته و به دنبال WordPress SEO By Yoast
بگردید و سپس> Install و> activate). پس از فعال کردن پلاگین، اگر
منوی سمت چپ را مشاهده کنید، یک پانل جدید معرفی شده با نام SEO را پیدا
خواهید کرد، درست مثل آنچه که در تصویر زیر میبینید.
هنگامی که بر روی آن کلیک میکنید، به داشبورد پلاگین SEO وردپرس وارد می شوید. در اینجا می توانید به گشت و گذار بپردازید و یا در آینده تنظیمات پیش فرض این پلاگین را بازگردانید. بعد از آن چک باکس پیگردی (Tracking) و امنیت (Security) را پیدا خواهید کرد.
پیگردی
این کار به نویسنده ی پلاگین اجازه می دهد تا در آینده بتواند مسائل مربوط با پلاگین را دررصورت نیاز بر طرف کند. اگر شما در مورد حفظ حریم خصوصی خود نگران هستید، آن را غیر فعال نگه دارید.
امنیت
این گزینه، در صورت فعال بودن، به ویراستاران و نویسندگان شما اجازه نمی دهد که یک پست را به یک URL دیگر منتقل کنند، که این کار یکی از قابلیت های پلاگین است. فعال کردن این گزینه نیز آنها را از no-index کردن پست های شما باز می دارد. اگر به ویراستاران و نویسندگان خود اعتماد ندارید، این گزینه باید فعال شود.
ابزارهای وب مستر(Webmaster)
این ابزار به شما اجازه می دهد تا به راحتی مالکیت سایت خود را با استفاده از کد متا ی ارائه شده توسط ابزار وب مستر گوگل و بینگ بررسی کنید. این گزینه همچنین می تواند شما را در تایید سایت خود برای الکسا (Alexa) کمک کند(اگر شما حق اشتراک آنها را دارید). می توانید ببینید که من در کد وب مستر متای گوگل اشتراک دارم.
نکته: استفاده از ابزار وب مستر گوگل و بینگ به شما در درک بهتر رفتار سایت تان کمک می کند (مثل اینکه چقدر سایت شما مرتبط شده است، خطای ۴۰۴ ، سرعت صفحه و غیره).
پس از انجام تنظیمات، می توانید بر روی دکمه ای “ذخیره تنظیمات” کلیک کنید.
عناوین و متاها
در اینجا پانل عنوان و متاها می آید، این پانل به شما در پیکربندی عنوان ، متاهای سایت گسترده و تمیز کردن head(منظور همان تب head است) ، کمک می کند. بیایید ببینید چه گزینه های اینجا هستید و چگونه با آنها کار کنیم:
۱٫ نیروی بازنویسی عنوان ها (Force Rewrite Titles):
این گزینه به این معنی است که پلاگین های SEO وردپرس نیاز به تغییر تگ عنوان از تم های نصب شده شما دارند، تا بتوانند آن را طبق تنظیمات شما تغییر دهند. این گزینه به طور معمول باید علامت زده شود.
۲٫ تنظیمات متاهای گسترده ی سایت (Site Wide Meta Settings)
No-index کردن زیرصفحه های آرشیو: این باید تیک خورده
باشد زیرا که به صفحه ی خانه ی شما کمک می کند اهمیت خود را حفظ کند، صفحه
خانه یکی از مهم ترین بخش های وبلاگ شما است.
استفاده از تگ کلمه ی کلیدی meta: من ترجیح می دهم آن را
چک کنم، زیرا که موتورهای جستجوگر مانند یاهو و بینگ به اهمیت دادن به کلمه
ی کلیدی meta مشهور هستند. اینها کلمات کلیدیی هستند که مقاله شما بر اساس
آنها است.
اضافه کردن تگ noodp متا روبات گستردگی سایت و اضافه کردن تگ noydir متا
روبات گستردگی سایت: اگر سایت شما در حال حاضر در فهرست یاهو و یاDMOZ
باشد، از این گزینه ها استفاده میشود، زیرا گاهی اوقات گوگل گرفتن شرح سایت
شما از این فهرست ها را ترجیح میدهد، فعال کردن این تگ ها به شما کمک می
کند که این نوع خطاها را حذف کنید.
۳٫ پاکسازی <head> :
یک تئوری وجود دارد که گوگل یک head پاکسازی شده را ترجیح می دهد. بسیاری از تحلیلگران SEO پیشنهاد می دهند که بخش head سایت خود را تمیز نگه دارید، بالا ترین لینک هایی که گوگل بیشتر آنها را می خواند از اهمیت بیشتری برخوردارند. من ترجیح می دهم که این لینک ها را مخفی نکنم، همانند RSD، لینک های WLW Manifest ولینک های کوتاه پست های وردپرس شما مانند زمانی که از ویرایشگر زنده ی مایکروسافت برای انتشار پست های خود استفاده می کنید، مفید هستند، پس بنابراین مخفی کردن این لینک ها ترجیح داده نمی شود. اگر شما برنامه دارید که به هر حال head وبلاگ خود را پاکسازی کنید، من به شما توصیه می کنم که سه گزینه اول را تیک بزنید و گزینه ی لینک های RSS بدون تیک زدن رها کنید. چرا؟ زیرا که لینک های RSS توسط برخی از پلاگین های معین خوانده می شوند و می تواند به شما اشتراک بیشتری ارائه دهد. بعضی ها می گویند این لینک هایRSS دارایی های با ارزشی برای وبلاگ شما محسوب می شوند. این مسئله به اندازه کافی توسط افراد مختلفی مطرح شده است!
کارتان با عنوان ها و متاها تمام شده است؟ پس بر روی “ذخیره ی تنظیمات” کلیک کنید.
تنظیمات صفحه ی خانه
بر روی تب خانه در داخل پلاگین کلیک کنید و به صفحه ای راهنمایی خواهید شد که تمام تنظیمات صفحه ی خانه را می توان در آنجا یافت. این تنظیمات نوعی از تنظیمات “تنظیم کن و فراموش کن” است. در تصویر زیر می توانید ببینید که کاراکترها محدودیت شده اند، با توجه به نام دومین و تو رفتگی ها آن را را پر کنید.
عنوان: ۷۰ کاراکتر، می تواند نام دومین با Slogan باشد. به عنوان مثال: TheBookShop.com به ارزانترین نرخ کتاب بخرید.
توضیحات: ۱۶۰کاراکتر که در آن شما کلمه کلیدی تمرکز خود را یک بار استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر سایت شما یک فروشگاه کتاب، می توانید عبارت “در اینجا کتاب بخرید” را اضافه کنید.
کلمات کلیدی متا: این جعبه را تبدیل به spam نکنید، فقط۵ تا۶ کلمه ی کلیدی در اینجا قرار دهید، و باید کلمات کلیدی دم دراز را در اینجا قرار دهید. به عنوان مثال: دانلود کتاب با قیمت ارزان و یا دانلود کتاب های ارزان قیمت و غیره.
پس از آن، از گوشه سمت راست بالا ی نوار ادمین به صفحه پروفایل خود بروید،URL + Google پروفایل خود را پر کنید و نام خود را از لیست کاربران در سربرگ صفحه خانه ی پلاگین SEO وردپرس، انتخاب کنید، به طوری که thumbnail شما با نام دقیق دومینتان در جستجوگر گوگل نمایش داده می شود. این امر به دلیل ویژگی rel=”author” که SEO وردپرس این را با لینک پروفایل شما به header می افزاید. این به شما کمک می کند تا میزان نمایش و کلیک بیشتری داشته باشید. یک Google+ page برای وبلاگ خود ایجاد و در پایانURL را به جعبه اضافه کنید، به طوری که rel=”publisher” می تواند اضافه شود. این دو ویژگی rel برای On Page SEO های شما مهم هستند، و به بهتر شدن رتبه سایت شما کمک می کند.
پس از اتمام این تنظیمات بر روی “ذخیره تنظیمات” کلیک کنید.
انواع پست ها (Post Types)
بر روی تب انواع پست ها، جایی که در آن عناصر On Page SEO را برای پست ها، صفحات و فایل های رسانه ای پیکربندی می کنید.
SEO پست ها
تب راهنما (منظور تب HELP است) جزئیاتی در باره ی تگ های عمومی که ما در اینجا استفاده می کنیم هرائه داده است، اما توصیه می کنم این کار را به روشی که در تصویر زیر آمده است انجام دهید. چرا؟ زیرا پس از تجربیاتی که در حدود سه تا پنج سال کسب کرده ام، این تنظیمات را به عنوتن بهترین تنظیمات پیدا کرده ام. البته، ما می خواهیم پست ها را no-index کنیم، اما اگر Meta Robots No-index تیک بزنید، موتورهای جستجوگر پست های شما را index نخواهد کرد. چه تاریخ را تیک بزنید یا نزنید، اگر تم شما از تگ تاریخ پشتیبانی کند، گوگل آن را در نتایج جستجوی خود قرار خواهد داد. به نظر من فاکتور تاریخ یک آیتم بسیار مهم در On Page SEO است، هر چند که می تواند نظرات مخالف مردم را در این مورد پیدا کنید.
• %%title%% با عنوان پست/ صفحه جایگزین می شود.
• %%focuskw%% با کلمه ی کلیدی متمرکز پست جایگزین می شود.
• %%tag%% با تگ/ تگ ها جایگزین می شود.
• %%category%% با دسته بندی پست ها (که با کاما از هم جدا شده باشند) جایگزین می شود.
• %%excerpt%% با پست ها/ صفحه ها ی منتخب (یا به طور خودکار تولید شده) جایگزین می شود.
SEO صفحات
پارامترهای صفحات را همانطور که در تصویر زیر ذکر شده است تنظیم کنید:
• %%sitename%% اسم سایت
SEO رسانه
اگر شما می خواهید که جداکننده ی فایل های رسانه ای را index کنید، می توانید تیک ربات های متا را بردارید، و آن را مانند تصویر زیر تنظیم کنید:
طبقه بندی (Taxonomies)
پلاگین های WordPress SEO به شما اجازه می دهد که پارامترهای On Page SEO را برای طبقه بندیهایی مانند رده بندی، تگ ها، فرمت ها و هر گونه طبقه بندی سفارشی، (اگر شما آنها را داشته باشید) پیکربندی کنید.
دسته بندی یا تگ
به طور معمول این دسته بندی ها برای دسته بندی مطالب به شکل سازمان یافته استفاده می شوند، همچنین تگ ها به منظور قرار دادن پیوند یکتای بیشتر برای یک پست، مورد استفاده قرار میگیرند. در حال حاضر تمرکز ما بر روی WordPress SEO by Yoast است، بنابراین ما این بحث را کنار می گذاریم، اما در مبحث بعدی از این سری جزئیات بیشتری در این مورد را خواهید خواند.
چه باید کرد؟
من هیچ کدام از آنها را نخواهم کرد به همین دلیل موتورهای جستجو باید بیشترین اهمیت را به جای تگ ها یا دسته بندی ها، به عنوان مقاله اصلی من بدهند. تنظیمات را در اینجا شرح می دهیم، اگر می بینید که من Meta Robots Nofollow را تیک رده ام به این دلیل است که ربات گوگل هرگزآنها را index نکند.
فرمت ها
بعضی از تنظیمات به فرمتها مربوط می شوند، من no-index را برای آنها تیک زده ام، اگربخواهید، می توانید آنها را index کنید.
بایگانی (آرشیو) نویسنده
این امر به انتخاب شما بستگی دارد، اگر بخواهید، می توانید آنها index و یا no-index کنید، Joost de Valk نویسنده ی این پلاگین این گزینه ها را در پایین به خوبی توضیح داده است.
آرشیو تاریخ
همانطور که در زیر نشان داده شده است من به شما no-index را توصیه می کنم، شما باید آنها را برای نجات خود از مجازات تکرار محتوا غیر فعال کنید.
سایر صفحات ویژه
گزینه های Search و ۴۰۴ pages می توانند تنظیمات قالب زیر را داشته باشند:
در حال حاضرتا همین جا کافی است
در مبحث آموزشی بعدی، Social part، XML Sitemaps، Permalinks، Internal
links، RSS، را پیکربندی خواهیم کرد، و به فایل robots.txtنگاهی خواهیم
داشت.
ضمیمه: من سعی کردم تا جای
ممکن در رویکردهایم عموم را در نظر بگیرم. شما می توانید عقاید متناقض
بسیاری در مورد آنچه که من توضتح داده ام پیدا کنید، بنابراین یک بار دیگر
برای اینکه موضوع روشن شود می گویم، این همان روشی است که من کارها را در
سایت خودم انجام می دهم و من با وبلاگ های غول پیکر و شبکه های گسترده کار
کرده ام، به تجربه ی من این تنظیمات و پیکربندی ها ثابت کرده اند که بسیار
عالی هستند.
بنظر من خوندن این مقاله رو به بعد واگذار نکنید مهمترین مسئه سایت شما سئوی اون هست حالا که این مقاله رایگانه قدم به قدم یاد گبیرید و روی سایت هاتون پیاده سازی کنید …
منبع : همیار وردپرس